Kansrijke Taal: een ketenbenadering (3/3)

Rondetafelgesprek (30 minuten)454Deepa Meesters; Universiteit Twente; Marieke Van Geel; Universiteit Twente

Koopmans - K 1201do 09:00 - 10:30

In de gemeente Enschede is sprake van achterblijvende taalvaardigheid, met name kinderen bij en jongeren met een lagere sociaaleconomische status. Verschillende partners in de gemeente hebben daarom de handen ineengeslagen om een systeembrede aanpak te ontwikkelen ter versterking van de taalontwikkeling. In dit rondetafelgesprek presenteren we de eerste bevindingen uit groepsinterviews (kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs, gericht op probleemidentificatie en inventariseren van eerdere succesvolle en minder succesvolle aanpakken ter versterking van de taalontwikkeling) en vragenlijstonderzoek naar academisch optimisme in het kader van hoge verwachtingen. In de sessie willen we graag een aantal kansrijke aanpakken in de keten voorleggen en bespreken.

Onderwijs & Samenleving
Interprofessionele samenwerking, Kansengelijkheid, Onderwijsachterstandenbeleid, Taalontwikkeling