Een succesvolle klas: het belang van verbondenheid in en met de klas (2/2)

Paperpresentatie (30 minuten)661Christiaan Oostdijk; Hogeschool Inholland; Ellen Leen; Hogeschool Inholland

Cube 20vr 11:15 - 12:15

In het kader van onderwijskwaliteit en leerresultaten hebben we met dit onderzoek gekeken naar de essentiƫle rol van verbondenheid in een informaticaklas gedurende hun 1e en 2e studiejaar. De focus ligt op drie dimensies van verbondenheid - sociaal, academisch en de klasgemeenschap - en de impact ervan op leergedrag, welzijn en studiesucces. De onderzoeksvragen verkennen elementen van verbondenheid vanuit zowel student- als docentperspectief, onderzoeken de betekenis ervan voor student- en studiesucces, en analyseren de rol van docenten en organisaties.Het onderzoek op basis van observaties en gesprekken laat zien dat studenten binding creƫren door o.a. samenwerking, respectvolle communicatie en naleving van afspraken. Docenten dragen bij door aandacht voor studievoortgang en oplossingen te bieden. Klasgemeenschap wordt bevorderd door een veilige omgeving en diversiteit in klassensamenstelling. Deze inzichten hebben ook directe relevantie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Ze voorzien docenten en organisaties van waardevolle aanknopingspunten om effectief bij te dragen aan het versterken van verbondenheid in educatieve contexten om het welzijn en studiesucces van studenten te bevorderen.

Hoger Onderwijs
Rol docent, Rol organisatie, Succesvolle klas, Verbondenheid