Studenten ondersteunen bij zelfregulerend leren: aandacht voor het studentenperspectief

Symposium (90 minuten)541Morane Stevens; KU Leuven; Peter Verkoeijen; Avans Hogeschool; Peter Verkoeijen; Avans Hogeschool

Cube 20vr 09:00 - 10:30

In tegenstelling tot gangbare veronderstellingen, conformeren studenten zich qua leergedragingen niet altijd aan de ontworpen leeromgeving. Hoewel er binnen diverse leercontexten gevallen van ‘afwijkende’ leergedragingen zijn gedocumenteerd, zijn er nauwelijks diepgaande studies naar onderliggende oorzaken. Deze bijdrage benadert deze kwestie vanuit het perspectief van zelfregulerend leren, met specifieke aandacht voor de verschillende variabelen en processen die nodig zijn voor effectieve zelfregulatie binnen het hoger onderwijs. Het doel van de sessie is om doordachte stappen te zetten richting het analyseren en begrijpen van het studentenperspectief, om van daaruit het leerproces te faciliteren.

Leren & Instructie
Instructional design, Zelfregulerend leren