“Ik wil mijn eigen waarden minder laten meespelen”: Evaluatie van het DIALOOG+ docentprofessionaliseringstraject (2/2)

Docenten in Nederland weten veelal niet goed hoe ze maatschappelijke onderwerpen in de les kunnen bespreken op een manier die bijdraagt aan burgerschapsvorming van leerlingen. In dit paper presenteren wij de resultaten van een SIA-onderzoeksproject waarin we een docentprofessionaliseringstraining (DPT) ontwikkelen en evalueren, gericht op het verzorgen vandialogisch onderwijs over (controversiële) maatschappelijke thema’s – in […]

Multisource Feedback als stuwende kracht voor Reflectieve Dialoog in Professionele Leergemeenschappen (1/3)

Feedback en reflectieve dialoog vormen krachtige instrumenten voor docentontwikkeling. Door onderwijservaringen te delen binnen Professionele Leergemeenschappen (PLG’s), kunnen docenten elkaar ondersteunen bij het verfijnen van didactische vaardigheden. In deze studie onderzoeken we het gebruik van meerdere feedbackbronnen (‘Multisource Feedback’; MSF) als stuwende kracht voor reflectieve dialoog binnen PLG’s. Alvorens deze integratie empirisch te onderzoeken is […]

Tools voor feedbackdialogen: voorbereiden, vragen, verwerken, geven en organiseren

Sinds de introductie van het concept feedbackgeletterdheid in het onderwijs (Carless & Boud, 2018) is er, naast aandacht voor vaardigheden om goede feedback te kunnen geven, steeds meer aandacht voor feedbackvaardigheden bij het vragen om feedback, het gebruiken van feedback en het organiseren van feedback(dialogen). Het gaat daarbij om feedbackvaardigheden van zowel docenten als leerlingen/studenten. […]