“Ik wil mijn eigen waarden minder laten meespelen”: Evaluatie van het DIALOOG+ docentprofessionaliseringstraject (2/2)

Docenten in Nederland weten veelal niet goed hoe ze maatschappelijke onderwerpen in de les kunnen bespreken op een manier die bijdraagt aan burgerschapsvorming van leerlingen. In dit paper presenteren wij de resultaten van een SIA-onderzoeksproject waarin we een docentprofessionaliseringstraining (DPT) ontwikkelen en evalueren, gericht op het verzorgen vandialogisch onderwijs over (controversiële) maatschappelijke thema’s – in […]

De Waarde van Computational Thinking bij Domein Specifieke Problemen in het VO

In het NRO-project … (Auteurs, 2021) worden lessen voor verschillende vo-vakken ontwikkeld, waarbij het doel is Computational Thinking (CT) te koppelen aan domeinspecifieke inhoud. Leerlingen leren vragen stellen binnen de context van bestaande vakken die met het gebruik van datasets en CT-vaardigheden kunnen worden beantwoord. In een samenwerking tussen docentonderzoekers en leraren van het voortgezet […]